maandag 25 juni 2012

Opinielijder wil meer punten


Opinielijder Louis Westhof uit Heerenveen klimt opnieuw in de pen. Vandaag kritiseert hij de puntententelling in de Kozakpool. Lees, huiver en houd u aub in met het geven van een mening. 

Geachte Totalisator, 

Dhr. Westhof staat 10e op 51 punten van koploper Eilander.
Gezien de grote eensgezindheid onder de deelnemers aan de Ko3akpool, qua voorspellingen dan, lijkt het er op dat de Standenman al zeker is van de eindzege. Of zijn er toch nog aardig wat verschillen in de gokvragen, waardoor er nog interessante verschuivingen kunnen plaatsvinden? Anders gezegd: kan Uw Totalisator de spanning nog opvoeren de komende dagen, of moet hij zich  net als Onze Internationals verlaten op leugentjes om bestwil, c.q. eigenbelang?

Het lijkt me hoe dan ook zaak om de Ko3akpool te evalueren. Zoals ik al eerder heb bepleit, in 2006, 2008 en 2010, als ik me niet vergis, zou ik nog eens willen benadrukken dat het gokelement iets royaler mag worden beloond.

Bijvoorbeeld: geef honderd punten voor de Europees kampioen. Is de kampioen door 15 deelnemers voorspeld (in geval van Spanje of Duitsland is dit waarschijnlijk zo) dan verdienen deze 15 voorspellers 100:15 punten (= 6,67 punten). Wie het gewaagd heeft om bijvoorbeeld Portugal te tippen (misschien 2 deelnemers), kan rekenen op 100:2 (= 50 punten). Zo doen bookmakers het ook!

De opening van het nieuwe Totalisator-kantoor door Loek Hermans
 in  2006. Hermans is er tevens commissaris bij het totobureau. 
De kans lijkt daarom klein dat hij spelregelwijzigingen
 zal toestaan. Foto: De Wanklank
Er is nu ook een onderverdeling aangebracht, maar bij een titel voor Duitsland of Spanje (acht of meer voorspellers correct) verdien je nu 10 punten. Zijn er deelnemers die Portugal of Italië als winnaar hebben getipt in de Eerste Ronde? Ik vrees van niet, of heb ik het mis?

Verder zou het voorspellen van de juiste uitslag hoger gewaardeerd moeten worden. Nu geldt in de poulefase 3 punten voor het juist voorspelde resultaat (winst, verlies of gelijkspel) en slechts een lullig bonusje van 2 punten voor de correcte uitslag. Dat zou anders moeten, naar mijn idee, om het bloedeloze "gokken" van 1-0 0-1 2-1 enzovoorts een halt toe te roepen. (maak me er nu zelf ook schuldig aan, omdat dit loont). Geef goede voorspelling resultaat 2 punten, en geef 5 punten bonus voor correcte uitslag.

Of dit tot grote verschuivingen leidt, weet ik zo niet, maar dit zou u proefondervinderlijk kunnen narekenen.
Zeker is dat De Standenman in dit geval in de eerste ronde geen 78 punten zou hebben behaald, maar slechts 67. (Volgens mijn snelle berekening, die uiteraard niet op kan tegen het rekenprogramma van De Standenman himself)

Hartelijke groet,
Opinionlijder Heerenveen (die zondag van plan is naar Klein Kiev te komen)

1 opmerking:

  1. Scherpe analyse, wat natuurlijk weer niet verassend is van uw kant.
    wij willen nog wel verder gaan met het gokken. en ander idee is om deelnemers te belonen voor het totale aantal voorspelde doelpunten!
    Wie er het minste heeft voorspelt krijgt geen bonus en wie er het meeste heeft voorspelt ontvangt net zoveel punten als er deelnemers zijn. elke andere deelnemer ontvangt dan 1 punt minder!
    Zo worden voorspellingen weer dubbel interessant!

    met vriendelijke groet
    Standenman

    BeantwoordenVerwijderen