maandag 25 juni 2012

Kampioen voetbal haten


Het verlies van Oranje is winst voor voetbalhaters. Dat blijkt wel uit Onze Kozak Poll. Liefst 69 procent zegt opeens andere sporten leuker te vinden dan voetbal. Zelfs schaatsen wordt midden in de zomer even leuk gevonden! TV-professor Maarten van Rossem is wereldkampioen voetbal haten. LC-redacteur en gerenommeerd opinielijder Louis Westhof stelt speciaal voor de Kozakpool een interview met de brombeer beschikbaar. 

Peter Leon: Sponsoren staan nog wel in de rij voor sport. 
Ik heb een half uur heeft hij naar Portugal-Tsjechië gekeken. „Nou nou nou, dat mensen daar met plezier naar kijken'', zucht Maarten van Rossem. „Dan moet je je toch wel ongans vervelen.’' Voor hem hoeft het niet, voetbal. Geen enkele sport eigenlijk. „Nou ja, de Tour de France vind ik nog wel lollig om naar te kijken.’'

In een vorig leven heeft hij ‘heel lang heel braaf’ naar samenvattingen bij Studio Sport gekeken. „Dat was soms best aardig, maar soms ook hemeltergend.’’ Wanneer hij voor het laatst een hele wedstrijd heeft gezien, hij zou het niet weten, maar het was in elk geval met kennissen die op bezoek kwamen. „Er gebeurde de hele tijd niets.’'

Onze deelnemer Henk de Vries (links) houdt wel van sport.
 Hij is een  doe-het-zelver.  Hier viert hij de voltooiing
van de Slachtemarathon. Bron: Facenbook
Dit EK zag hij door louter toeval ook nog een kwartiertje van Spanje-Italië. „Ongelooflijk vervelend. Maar de dag erna lees ik in de kranten dat het een hele leuke, spannende wedstrijd was.’'
Hij is geen voetbalhater. ‘Maar het moet wel redelijk blijven'. 

Zonder dat hij het wilde, heeft hij een doelpunt dat niet werd geteld eenendertig keer gezien. „Wat is dit voor onzin? Het lijkt wel een schimmelinfectie, niet weg te krijgen. Ik begrijp niet dat de publieke omroep zich maandenlang laat terroriseren. Voetbal op Nederland 1, oké. Maar dan niet ook nog eens op 2 en 3 en ook geen voetbal als eerste in het NOS-Journaal.’'

Sommige sporters zijn tijdens wedstrijden mooi uitgeDost.
Dat hele idee van Sportzomer vindt hij maar vreemd. „De helft van de bevolking kijkt er helemaal niet naar.’' Zijn voorstel: schaf het EK af en organiseer alleen nog maar om de vier jaar een WK. „Hebben we niet meer elke twee jaar die commerciële gekte en dat hysterische gedoe in de media en zijn we ook een tijd verlost van dat oeverloze gezwets in die praatprogramma's over voetbal.’'

Vorige week zat hij zelf in zo'n programma, VI Oranje, na een vriendelijk verzoek van Johan Derksen. „Ik voelde me een beetje een vreemde eend in de bijt, maar ik heb er geen spijt van. Ik wist alleen niet dat ik zou worden omringd door zo'n honderd hysterische gekken die zich constant door de makers van dat programma laten opjutten. Het is overigens een slecht programma. Er zit geen enkele spanning in en het duurt veel te lang. Zeker als je het vergelijkt met De Wereld Draait Door. Dat zit geheid in elkaar, heeft tempo en inhoud.’'

Hooligan Wesley. Een mooi voorbeeld van sportverdwazing.
En dan straks ook nog de Olympische Spelen. „Daar heb ik helemaal niets mee. Hink-stap-sprong, 200 meter vlinderslag. En bijna iedereen zit onder de dope. Bij Pauw&Witteman zat ik het afgelopen seizoen een keer naast een olympische sporter die zei: ‘Topsport is niet sportief en niet gezond'. Nou, dan heb je het wel zo'n beetje. Topsport is een door geld gecorrumpeerd bedrijf.’'

1 opmerking: