donderdag 28 juni 2012

Westhof lijdt in opinieklassement


Ook zo genoten van Portugal-Spanje?

Louis Westhof in gezelschap van Kippers en zijn vrouw
 tijdens de WK-finale van 2006 in Tijnje. Sindsdien zijn er
volgens de opinielijder  geen leuke toernooien meer geweest,
 afgezien van alle Pools dan.
Het meest opwindende van deze eerste halve finale op het EK 2012 was het moment dat onderin beeld verscheen dat Bert van Marwijk de handhoek heeft gegooid als bondscoach.
Je zou dit positief kunnen uitleggen: Van Marwijk stond zo toch nog in de halve finale. Je kunt zelfs zeggen dat hij een groot stempel op de wedstrijd drukte.

Maar het geeft meteen ook aan dat hij en de KNVB een gemankeerd gevoel voor timing hebben.
Afscheid nemen doe je in stijl, met een persconferentie, en je geeft opening van zaken. Is meteen alle ruis uit de wereld.

Maar nee, in de Volkskrant zei Van Marwijk deze week al ,,helemaal geen zin te hebben, om te reageren. Er wordt zo veel onzin verkondigd. Die journalisten zoeken het maar uit".

Misschien is Bert van Marwijk wel een aardige kerel, er wordt zelfs gezegd dat hij de beste bondscoach ooit is geweest. Dit lijkt me weer een typisch staaltje opportunisme, die zo kenmerkend is voor het voetbalwereldje. Van mij krijgt Van Marwijk een dikke onvoldoende voor communicatie.

Het bloedeloze potje Portugal-Spanje, waarbij ik in slaap ben gevallen, laat zien dat het 'moderne voetbal' lijdt aan bloedarmoede en hoognodig aan het infuus moet. En dat terwijl er liefst zeven voetballers van het bijna alom geroemde Real Madrid op het veld stonden. 

De bedoeling van het spel moet weer 'het maken van doelpunten' zijn, in plaats van 'het voorkomen van doelpunten'. De Portugezen speelden tenminste nog met echte aanvallers; de Spanjaarden wisselden drie keer, maar zelfs toen stonden er nog geen aanvallers (Torres, Llorente) op het veld.

Maar de Portugezen waren zo consequent in 'het voorkomen van doelpunten' dat het niet meer lukte deze tactiek te wijzigen toen er strafschoppen moesten worden genomen. Nu maar hopen dat de Duitsers en de Italianen dit EK vanavond nog een beetje kleur kunnen geven.

Opinionlijder, Heerenveen

woensdag 27 juni 2012

Spanning om te snijden

De elf wijnen geselecteerd door Peter Leon Wijn en Spijs.
 Dit elftal is bekend , maar het elftal winnaars geenszins!
In tegenstelling tot andere berichten is de spanning in de Kozakpool om te snijden. Standengentleman Albertus Eilander staat weliswaar royaal bovenaan, maar daarin kan vanavond verandering komen. Wint Spanje van Portugal - een eitje zou men zeggen - dan zit de concurrentie hem weer op de hielen.

Wint Portugal, dan gaat Eilander inderdaad aan de wandel. Maar schijn bedriegt. Want in dat geval blijft Alpenspielwinnaar Eddy Grondsma (6e) in de race voor 50 bonuspunten bij een Portugese titel. Zo zorgvuldig is ons  puntensysteem uitgekiend!

En wat te denken van de overige competities. Nr. 2 tot en met 5 zijn lang niet zeker van geldprijzen, EKaas of wijn. Outsiders liggen bij bosjes op de loer. Om de Kozak Coach Trofee wordt zwaar gevochten sinds standemanvrouw  Lydia Boer tweemaal scoorde met Xabi Alonso. En wie wint de strijd om de poedelprijs? Wij tellen nog zeker 20  kandidaten. Wie zei daar dat de spanning er uit is?

Crisis in Kozakpool

De totolisator in betere tijden. Het WKaapspel 2010 bleef
tot de laatste minuut spannend. Al waren de fans na de
  nederlaag van Oranje en een sobere prijsuitreiking
in Soccer City snel vertrokken. 
Het is crisis in de Kozakpool. Opinieleiders klagen over weinig punten, deelnemers trekken zich terug en  sponsoren mokken. De organisatie achter het gokspel zwijgt al dagen op haar website. Volgens ingewijden is het tal pageviews drastisch teruggelopen. Op de site laat de grafiek 'De weg naar Kiev' een dalende trend zien.

Oorzaak van alle onbehagen is naar verluidt de vroege knock out van Oranje. Deelnemers die hier op gokten namen ras de leiding in het klassement. Vervolgens sloegen ze een groot gat met de punten die ze kregen voor de prestaties van Portugal. ,,Een stapeling van effecten'', zegt een tipgever die niet met zijn naam op weblog, Twitter en Facebook wil.

Ondertussen is ondergronds een discussie ontstaan over de puntentelling en het reglement van de Kozakpool. Key players zouden de totolisator dwingen tot een nieuwe opzet. Men zinspeelt nadrukkelijk op meer punten voor exact goede uitslagen en hoge bonussen voor het voorspellen van de kampioen in eerste termijn. (ANP)

maandag 25 juni 2012

Opinielijder wil meer punten


Opinielijder Louis Westhof uit Heerenveen klimt opnieuw in de pen. Vandaag kritiseert hij de puntententelling in de Kozakpool. Lees, huiver en houd u aub in met het geven van een mening. 

Geachte Totalisator, 

Dhr. Westhof staat 10e op 51 punten van koploper Eilander.
Gezien de grote eensgezindheid onder de deelnemers aan de Ko3akpool, qua voorspellingen dan, lijkt het er op dat de Standenman al zeker is van de eindzege. Of zijn er toch nog aardig wat verschillen in de gokvragen, waardoor er nog interessante verschuivingen kunnen plaatsvinden? Anders gezegd: kan Uw Totalisator de spanning nog opvoeren de komende dagen, of moet hij zich  net als Onze Internationals verlaten op leugentjes om bestwil, c.q. eigenbelang?

Het lijkt me hoe dan ook zaak om de Ko3akpool te evalueren. Zoals ik al eerder heb bepleit, in 2006, 2008 en 2010, als ik me niet vergis, zou ik nog eens willen benadrukken dat het gokelement iets royaler mag worden beloond.

Bijvoorbeeld: geef honderd punten voor de Europees kampioen. Is de kampioen door 15 deelnemers voorspeld (in geval van Spanje of Duitsland is dit waarschijnlijk zo) dan verdienen deze 15 voorspellers 100:15 punten (= 6,67 punten). Wie het gewaagd heeft om bijvoorbeeld Portugal te tippen (misschien 2 deelnemers), kan rekenen op 100:2 (= 50 punten). Zo doen bookmakers het ook!

De opening van het nieuwe Totalisator-kantoor door Loek Hermans
 in  2006. Hermans is er tevens commissaris bij het totobureau. 
De kans lijkt daarom klein dat hij spelregelwijzigingen
 zal toestaan. Foto: De Wanklank
Er is nu ook een onderverdeling aangebracht, maar bij een titel voor Duitsland of Spanje (acht of meer voorspellers correct) verdien je nu 10 punten. Zijn er deelnemers die Portugal of Italië als winnaar hebben getipt in de Eerste Ronde? Ik vrees van niet, of heb ik het mis?

Verder zou het voorspellen van de juiste uitslag hoger gewaardeerd moeten worden. Nu geldt in de poulefase 3 punten voor het juist voorspelde resultaat (winst, verlies of gelijkspel) en slechts een lullig bonusje van 2 punten voor de correcte uitslag. Dat zou anders moeten, naar mijn idee, om het bloedeloze "gokken" van 1-0 0-1 2-1 enzovoorts een halt toe te roepen. (maak me er nu zelf ook schuldig aan, omdat dit loont). Geef goede voorspelling resultaat 2 punten, en geef 5 punten bonus voor correcte uitslag.

Of dit tot grote verschuivingen leidt, weet ik zo niet, maar dit zou u proefondervinderlijk kunnen narekenen.
Zeker is dat De Standenman in dit geval in de eerste ronde geen 78 punten zou hebben behaald, maar slechts 67. (Volgens mijn snelle berekening, die uiteraard niet op kan tegen het rekenprogramma van De Standenman himself)

Hartelijke groet,
Opinionlijder Heerenveen (die zondag van plan is naar Klein Kiev te komen)

Kampioen voetbal haten


Het verlies van Oranje is winst voor voetbalhaters. Dat blijkt wel uit Onze Kozak Poll. Liefst 69 procent zegt opeens andere sporten leuker te vinden dan voetbal. Zelfs schaatsen wordt midden in de zomer even leuk gevonden! TV-professor Maarten van Rossem is wereldkampioen voetbal haten. LC-redacteur en gerenommeerd opinielijder Louis Westhof stelt speciaal voor de Kozakpool een interview met de brombeer beschikbaar. 

zaterdag 23 juni 2012

Tijnje in betere tijden

De uitschakeling van hun eigen Oranje heeft een stel Hollanders fier aan de leiding gebracht in de Kozakpool. Komt er definitief een eind aan de dominantie van de Friezen? Een historisch overzicht.

In 2006 verdeelden Friezen de prijzen nog gewoon
onder elkaar. Links Piet Bokwerd Douwsma,
rechts Uw Totalisator.
Hollanders melden zich massaal aan voor de finale op 1 juli in Tijnje. De standenman uit Zwolle wil na afloop zelfs blijven slapen in Bed & Breakfast De Stookhutte in Beetsterzwaag. Dit heeft natuurlijk alles te maken met hun positie op de ranglijst. Even de prijzen incasseren, gezellig.

De winst van dezelfde standenman in het Oranje Penaltyspel in 2000 leek een incident. Immers andere jaren waren Friezen gewoon de besten. Uw Totalisator (1994, 1996, 2006), Jelle de Boer (1998), Henk de Vries (2004) en Eddy Grondsma (2008) wisselden elkaar mooi af.

De finale viel in 2008 samen met de laatste rookdag in kroegen.
 Geeske Poelstra-Kooi (2e in Portugal 2004) kwam goed aan
haar trekken tijdens de roemruchte rokersfinale in Tijne.  
Met als gevolg schitterende feesten in ons eigen Tijnje. Met weemoed denken wij terug aan de rokersfinale in 2008, toen de Gromsma's uit Wijnjewoude de prijzen onder elkaar verdeelden. En de Pavarotti-finale met Zinedine Zidane, toen de Arendzen uit Beetsterzwaag elkaar en Drachtster Piet Douwsma de prijzen toespeelden.

Ons werd al snel duidelijk dat Henk B,
 winnaar van het WKaapspel 2010 geen rol van betekenis
 zou spelen in de Kozakpool. Dus gaven wij hem producten
 van onze sponsoren op zijn verjaardag.  (Let ook op de meewerkende
 handjes van zijn lieftallige echtgenote Kirsten B-Ronda)
Twee jaar geleden kwam hier de klad in. Hoewel zoon van een Friese moeder, Zwollenaar Henk Brassien won het WKaapspel 2010. Hij wist niet hoe snel hij de prijs vanuit Tijnje naar huis moest brengen. In Tjalleberd stootte zijn auto op een stugge Friese verkeersdrempel. Gevolg: De prijs moest hij besteden aan een nieuw oliecarter. Nee, we verwachten de Brassientjes dit jaar niet in Tijnje...

Een blik op de huidige ranglijst leert dat de bovenste vijf plaatsen zijn bezet door Hollanders. Daarachter volgen negen Friezen. En onderaan strijden vier Friezen om de poedelprijs. Alleen onze Kozak Coach biedt troost. Die wordt gedomineerd door Nienke Kozak Poolstra uit Boornbergum en pake Germ Kooi uit De Wilgen.


vrijdag 22 juni 2012

Finale live in Klein Kiev

Op veler verzoek kent het EK weer een echte finale. Plaats van handeling is opnieuw cafe-restaurant De Riperkrite Breewei 52 in Tijnje. Voor de gelegenheid is de uitspanning Klein Kiev gedoopt en ingericht in Oekraiense sferen (foto)!  Wij hopen op zondagavond 1 juli zo veel mogelijk deelnemers te begroeten.

Uiteraard is de wedstrijd te volgen op king size beeldschermen. Naast vele Hertog Jannetjes zijn er dit jaar   kaasplankjes van onze sponsor Tsiis.nl. En voor het eerst een Derde Ronde. Voorspel op de avond zelf nogmaals de uitslag van de finale en win! Deelname is gratis.

Onmiddellijk na afloop is de grote prijsuitreiking met extra prijzen: overheerlijke EKazen en een compleet elftal wijnen van Peter Leon. De sponsoren hopen op hun lijfelijke aanwezigheid! Komt u ook? Dan graag even een mailtje naar Uw Totalisator.