vrijdag 8 juni 2012

Koploper schrijft eigen historie

Verkenner Peter Grondsma in het centrum van Kiev, voor de Oekraiense variant van het Kremlin. Let op de officialjas, beschikbaar gesteld door de Totalisator in Beetsterzwaag.

Baardkrielkweker Peter Grondsma uit Wijnjewoude is de Eerste Koploper in de Kozakpool. De 1-1 in de openingswedstrijd, de winst van de Russen en een goal van Pavluychenko bezorgden hem als enige 10 punten. In een eigenhandig verslag zet hij zich hier zelf in de picture. Kijk, zo zien Wij het graag!

Negatief advies verkenners Kozakkenpool

Regeren is vooruitzien, zo weet de groteTotalisator te Beetsterzwaag. Daarom stuurde hij reeds in 2008, meteen na het Alpenspiel, twee verkenners oostwaarts. Zoon Arjen en vader Peter Grondsma sondeerden de kwaliteiten van huidig gastland Oekraïne met het oog op het Kozakkenpooltoernooi van 2012.

De Oranjerevolutie lag nog vers in het geheugen, en de Totalisator meende vooraf dat het allemaal wel koek en ei zou zijn in Oerkraïne. Het zou daar wel `lente’ zijn… Maar de twee speurders wisten na een bezoek aan het Помаранчева революція, Pomarantsjeva revoljutsija (vertaald: het Onafhankelijkheidsplein) en het regeringscentrum al snel beter.

Toegegeven, de arme Joelia Timoshenko was toen nog niet door president en boze wolf Viktor Janoekovic achter de tralies gegooid. Maar alles riekte naar corruptie, apparatsjik, en onderdrukking.

,,Niet doen’’, luidde dan ook het negatieve advies van het verkennersduo aan het hoofdkwartier te Beetsterzwaag. ,,Geen EK naar Oekraïne. Het is een bananenrepubliek en een dictatuur.’’

Maar u deelnemers van de Kozakkenpool kent inmiddels de recente geschiedenis. Het negatieve advies heeft niet mogen baten. De Totalisator bleek binnen de UEFA ook maar een kleine jongen; de voetbalbobo’s hebben anders beslist.

De Kozakkenpool gaat zich dus toch afspelen in Warschau en Kiev. Voor voetbaltoeristen die er een kijkje willen nemen: de capitool van Oekraïne is een rare stad. De vieze buitenwijken zijn verschrikkelijk en troosteloos. Het centrum staat vol met grote strenge kantoorgebouwen uit de Sovjettijd en met godshuizen van de Grieks-orthodoxe kerk. Wel kun je er uitstekend eten en de Nemiroff-Vodka smaakt voortreffelijk. Ook de moeite waard is een rondvaart en barbecue op de Dnjepper.

Verkenner Arjen Grondsma had een fraaie persoonlijke gids en tolk tijdens de trip. Hij kon het goed met Natasjkaja vinden…

En er kan - omdat voetbal een mannenbusiness is- stiekem onder ons nóg iets positiefs worden gezegd: ,,Ja het is waar, in Oekraïne barst het van de mooie vrouwen.’’ Tenminste, in Kiev is het aantal jonge en buitengewoon knappe vrouwen sterk oververtegenwoordigd. Op straat, in restaurants en winkels; je gelooft je ogen niet. Zonder overdrijving allemaal dames met het uiterlijk van mannequins. Slank, lang haar, lange benen. De mannen in ons gezelschap waren het er unaniem over eens: ,,Der koe hjir wol wat troch it leidingwetter sitte.’’


donderdag 7 juni 2012

Totalisator leidt fictief klassement



En weer komt de Kozakpool met een novum. Voor het eerst is nog voor het begin van het toernooi een stand samengesteld. Een fictieve weliswaar, maar niet minder interessant. Als nieuwe service kunt u precies zien hoeveel uw voorspelling afwijkt van de verwachting van De Organisatie.

Opvallend is dat Totalisatorbroer Symen Arendz en zijn zoon Hindrik S Arendz het dichtst in de buurt blijven. Totalisatorzoon Hindrik J Arendz valt verder van de boom. Hij staat in dit klassement 12e en Totalisatorzus IJda valt nog veel verder (34ste). Ga gauw naar het tabblad TUSSENSTANDEN hierboven en trek uw conclusies!

De stand is anderhalf uur voor de deadline opgemaakt. Wij gaan er gemakshalve van uit dat zich geen nieuwe deelnemers meer melden. Wie nog meer informatie wil over de voorspelling van Uw Totalisator kan op bovenstaande (röntgen)foto in Zijn Brein kijken.

Lancering Polenmeldpunt


De lancering van een Polenmeldpunt kwam in Nederland nooit fatsoenlijk van de grond. Daarom neemt De Organisatie van uw voetbalpool nu een vruchtbare poging. Discriminatie zegt u? Wij zijn altijd voor discriminatie geweest!

Positieve discriminatie welteverstaan. Sterker nog, zonder onderscheid te maken tussen voetbalclubs, landen of deelnemers aan polen zouden er geen winnaars zijn. Dan eindigde iedereen gelijk, ex aequo. Nog sterker: Waren mannen en vrouwen gelijk geweest, dan hadden er nu geen mensen bestaan!

Wat moet u doen? Stuur een foto van een Pool, Polen of pools naar Ons Andere Lid van de verslaggeverspool, Piet Douwsma te Drachten. Voeg kort tekst en uitleg toe (bij voorbeeld signalement, waar gesignaleerd, etcetera). Heer Douwsma zorgt dan voor een nette publicatie op het Polenmeldpunt in de balk hierboven.

Om de gedachten te bepalen hebben Wij er alvast voorbeelden geplaatst. Op de foto Jan Sjoerd Pool, trainer van de kersverse korfbaltopklasser LDODK, gesignaleerd in zijn woonplaats Oudega SM.

woensdag 6 juni 2012

Ned Nie

Ned nie tijdens wekelijkse lottotrekking.

Aangeklauwd met ko drie zakkenpool


Vanmorgen ontving ik onderstaand schrijven van de weduwe F. Snikstra-Wening uit Bokwerd. Zij maakt zich zorgen over de kwade invloed die de deelname aan de Ko3akkenpool met zich mee zou brengen. Dit zijn hele andere zorgen dan De Totalisator heeft. Er zijn nog maar 16 formulieren in geleverd. Ko3akkenpolers, let op uw zaak!! En vergeet niet de Totalisator Kas te spekken anders gaat De Nummer 14 slechts een lullig bedragje winnen!

Mijnheer De Totale,

Weduwe Fokeltje Snikstra, geboren Wening wendt zich tot u want het is het halve dorp in de plas geslagen, ik ben er helemaal mee aangeklauwd. Elkeneen is aan het aangaan, echt mijnheer De Totale het raast aan de protters en niet alleen de jongerend, die onverstanden, maar ook haren ouden zijn het pad buister. Ik besouw mij zowat, die jeugd van hedentendage is niet wijs vanzelfs en komen machtig als de muggen op zulke halfwijzigheid af maar dat het er bij de ouden ook uit naait is er ver bij door. Ik zag op zo’n aaipet van mijn beppezegger dat er zulkzowat stond als ko drie zakken pool. Het is een voetbalpoel zeide mijn beppezegger en wij moet erop gokken. Elkeneen heeft anders geen praat als de ko drie zakkenpool en een bestekelijk praatje zit er niet meer in. Nou zijn wij altijd poer op gokken tegen geweest mijnheer De Totale maar dat goens het niet laten kunnen hebben wij niet het meeste last van. Wel ging de grijze mij over de graue toen mijn beppezegger zeide dat u mijnheer De Totale zukzowat regelt en zelfs al jaren lang. Dit valt mij zwaar van u af mijnheer De Totale ik had u wijzer hebben willen. Gokken op poelen dat ga je in de beurs voelen zeide mijn moeder zaliger reeds. Wij moesten altijd schreppen en schrapen en wrotten en wramen voor een paar luizige centen en dan nu het geld vergriemen aan een poel. Mijnheer De Totale wilt u het verstand weer voorop zetten en ophouden met deze halfwijzigheid. Dan kan elkeneen weer bij soep en stuit komen. Het maken van zulke poelen is een rare aanwenst mijnheer De Totale. Dus stop want anders wordt ik puur. Hiermee eindig ik deze brief.

Weduwe Fokeltje Snikstra, geboren Wening

Ik hoorde dat de Totalisatorbroer het  aflassen wil, dat is bestekelijk praat!

dinsdag 5 juni 2012

Eerste onderdeel afgelast



De Kozakpool is nog niet begonnen of het eerste onderdeel is al afgelast. Oorzaak: deelnemer en trekkerboer Symen Arendz uit De Veenhoop! Wij zochten hem vanmorgen op voor een diepte-interview, maar wij kregen hoogte noch diepte van hem. De Totalisatorbroer wilde eerst een hek aflassen.

Wat Ons betreft is het van de dam. Heer Arendz is bepaald geen lichtend voorbeeld voor deelnemers die op de weblog ongedwongen hun licht willen laten schijnen over het EK en de Kozakpool. Wij wachten op kopij! Interview anders uzelf of geef een nabeschouwing vooraf! Ook foto's, liefst flink belicht, zijn welkom.

Overigens is de deelname van tientallen gokkers onzeker. Slechts 15 personen, onder wie De Organisatie, hebben hun vragenformulier ingeleverd. Weet de rest wel dat dit uiterlijk donderdag 7 juni binnen moet zijn? En waar blijft het inleggeld? Zonder betaling is deelname aan deze bonafide Pool illegaal!

zondag 3 juni 2012

Cruijffiaans Bokwerdduits

In het weekeinde ontvingen wij onderstaand bericht van onze Kozakken Boy Piet Douwsma (rug- en startnummer 14) uit Drachten:

Het EK staat weer voor de deur, ik kreeg hem vanmorgen niet open en de Kozakkenpool gaat beginnen. Het is dus weer tijd om onze correspondenten in te schakelen. We hebben contact opgenomen met onze verslaggever in Charkov de heer professor Zbygniew Prlwytzkofsky.

Hij is fenomenoloog aan de universiteit van Charkov geboren in Polen met een Duitse moeder. Ik heb hem gevraagd zijn licht te laten schijnen over de kansen van Oranje. Hier volgt zijn relaas.




Praw, der hemeldonderweder, der kansen des Oranjes zijn ja niet gans groot. Ik denk ja zelfs dat de kansen gans klein zijn. Eerstens: ik heb de manschap des Oranjes zien ploetrn tegen der Bulgarn, se waren ja gans niet begeesterd. Het was schrikkelijk. En ook tegen der Slowakij was het niet gans energisch.

Wanneer zij zo in der EK aanvangen dan maken ze geen sjans tegen der Manschap van Duitsland en der Portugeezn en ook tegen der Denemarkrs zal het zwarig worden. Tweedens heeft der coach Von Der Marwijk geen eenduidige opstelling. Ik ben het met der VonDer Basten eens dat der Von Der Marwijk veel meer uit de spelers halen moet. Der Boml, als bij spel, moet veel mehr voor de verdediging spelen en der Von Der Persie en der Huntelaar moeten gelijktijdig aangrijpen.

Der Von Der Marwijk moet niet laconisch zijn het is ja noodwendig dat daar wat gebeuren moet. Ik heb ja een differentiaaldiagnose gesteld en het geeft veler formulen maar deze heb ik ja klaar in der kop wanneer der Von Der Marwijk mijn analyse hebben wil moet hij mij maar aanroepen.

Der goede dag,

Zbygniew Prlwytzkofsky